INDEX
INNHOLD:
Historisk oversikt
Akkerhaugen i
gamle dager
Hva skjer på
Akkerhaugen?
Visit Akkerhaugen
NÆRINGSLIV PÅ
AKKERHAUGEN
JAKKs BLOGG
Skulpturparken
Country Music
Norsk politikk
Heavy Metal på
Akkerhaugen
Akkerhaugen Rockesamfunn
AKKERHAUGEN
SJAKKLUBB
TROMMIS.NO
REVYTEATER
Tomter,
hus, leiligheter, etc.
Akkerhaugen
Skole
Akkerhaugen
Sambruksanlegg
IDUNSHALL
Akkerhaugen Vel
Akkerhaugen Båtforening
BRYGGEBUA
Akkerhaugen
Ballklubb
Akkerhaugen Bueskytterklubb
Norsjø
Wakeboard Klubb
Akkerhaugen Nettvarehus
VÆRET PÅ AKKERHAUGEN
Feriehytter
leiligheter, etc.
EGO-KODEN
Kultur - Musikk
Diverse fra Akkerhaugen
Sauar Friskole
Myllargutstugo
og Kvernehuset
Myllargutfestivalen.no
M/S TELEMARKEN
Norsjø Hotell
Norsjø Ferieland
Norsjø Vandrehjem og ungdomssenter
Epleblomsten
Frukt -
Bær - Grønt m.m.
Skandinavisk Bureau A/S
Ruddersafe Maritime
Branch
| |
INDEX
Kan kjøpes på
finn.no
og
hos Akademika i Bø-gata 52, 3800 BØ,
Klippet fra TA 24/2 2009
ØKONOMISK TEORI: Johannes
Akkerhaugen har lenge interessert seg for økonomiske teorier. I boka «Ego-koden»
lanserer han sin egen modell, egoaltruisme
Fra egoisme til økt
rettferdighet
Egoisme er den
sterkeste drivkraften i mennesket, mener økonom Johannes Akkerhaugen. Nå har
han skrevet bok om hvordan samfunnet kan utnytte folks etiske egoisme til
hele befolkningens fordel.
Av Anne-Lise Surtevju
Publisert 24.02.2009 - 02:00 Oppdatert 24.02.2009 - 10:29
I boka «Ego-koden» lanserer
69-åringen fra Sauherad en ny modell for samfunnsøkonomi kalt
egoaltruisme.
Folk prioriterer å ta hensyn
til seg og sine først, det ligger i menneskets natur, påpeker Johannes
Akkerhaugen. Dette må utnyttes bedre og til samfunnets beste, mener han.
EKSTRA AKTUELT
Akkerhaugen har i mange år
vært opptatt av hvordan man kan øke landets inntekter og effektivitet,
samtidig som man på utgiftssiden benytter et system som kan fordele godene
mest mulig rettferdig. Hans økonomiske modell er mer rettferdig enn
dagens, hevder han.
Økonomens tanker og teori er
nå samlet og utgitt i bokform, og selv om manuset ble sluttført i februar
i fjor, har mange av forfatterens synspunkter fått ekstra aktualitet
gjennom finanskrisa.
FRA BEGGE SIDER
Akkerhaugen tar utgangspunkt
i at egoisme kan deles inn i etisk og uetisk egoisme. Ved etisk egoisme
går ikke egoismen ut over andre.
Forfatteren, som har begått
sin første bok med «Ego-koden», har videre tatt standpunkter fra høyre og
venstre fløy og forent dem.
- Når det gjelder
inntektssiden til staten går jeg lengre ut enn Høyre-siden gjør. Med
egoaltruisme vil staten fordele godene mer rettferdig enn i dag, og på
dette punktet er jeg lenger ut på sida enn de røde, opplyser Johannes
Akkerhaugen.
DISKUSJONSGRUNNLAG
Han har lagt vekt på å ta med
en rekke konkrete eksempler på hva som kan rettes opp på inntekts- og
utgiftssiden.
- Det er en del drastiske
forslag. De kan diskuteres, smiler han.
Og diskutere gjør han gjerne.
Disse spørsmålene har opptatt han siden han inntok lunsjen i Hydros
kantine på Notodden. Han kaller da også boka for et diskusjonsutkast.
I kapittelet om Den nordiske
modellen tar han blant annet for seg progressiv beskatning, som han mener
bør avskaffes. Han går også løs på formueskatten og bilavgiftene, det
siste vil han ha på svensk nivå.
LIK PENSJON
Johannes Akkerhaugen går
hardest ut på fordelingssiden. Akkerhaugen argumenterer for lik folketrygd
til alle og ingen minstepensjonister. Han foreslår innbetaling til
pensjonsfondet etter evne, og lik fordeling av pensjonen. En person som
har vært stortingsrepresentant i tre perioder vil for eksempel ikke få mer
i pensjon enn en hjelpepleier med 40 års fartstid. I dag vil
stortingsrepresentanten etter 12 år få 66 prosent av gjeldende
stortingslønn.
Forfatteren mener også at
nasjonale ressurser tilhører hele landet, og at disse ikke skal fordeles
skeivt etter nærmeste kommuner, og at de kommunale e-verkenes
overskuddssjekker til eierne egentlig er kamuflert kommuneskatt for
innbyggerne.
- Klart det er mange ting her
ikke alle er enige i, slår han fast.
|
NOE FRA INNHOLDET I BOKEN EGO-KODEN: |
Vi har CO2 nøytral
bilpark i Norge !
CO2-avgiften på drivstoff ser ut til å bli en ny melkeku
for staten.
En del naturvernorganisasjoner og noen politiske partier mener at en
literpris opp mot 30 kroner er nødvendig for å få Ola Nordmann til å
redusere bilbruken.
Vil vi ha et nytt klasseskille i Norge hvor bare de med høy inntekt kan
forsette å bruke bilen som i dag?
Staten kan enkelt og over natten innføre en CO2 nøytral bilpark i Norge.
Ved å disponere kr. 0,20 av statens avgifter per liter bensin/diesel til en
egen CO2 avgift, vil den norske bilparken bli CO2 nøytral – under
forutsetning av at avgiften blir brukt til å kjøpe CO2 kvoter.
Beregningen er basert på Regjeringens egen kvotepris, kr. 100,- per tonn,
samt CO2-utslipp fra bil = 200 gram/km og et gjennomsnittlig forbruk på 1
ltr. drivstoff per mil.
Ovennevnte kvotepris er relatert til å oppfylle målsettingen i dagens
Kyoto-avtale, men er romslig beregnet da utslipp fra dagens biler nærmere
seg 100 gram/km med et forbruk langt under 1 ltr. per mil.
Det er vitenskapelig enighet om at det vil være nødvendig å redusere
CO2-utslippene betydelig mer enn 100 kr/tonn, noe som innebærer at
kvoteprisene forventes å øke i neste Kyoto-periode.
IPCC ( Intergovernmental Panel on Climate Change ) anslår skadekostnadene
knyttet til utslipp av CO2 til opp mot 500 kr/tonn, så skulle dette bli de
neste kvotepriser vil prisen for en CO2 nøytral bilpark i Norge ligge på 1
krone per liter drivstoff.
For å ligge i forkant av utviklingen bør Regjeringen allerede i dag øremerke
1 krone av dagens drivstoffavgift på ca. 8 kroner/liter til kjøp av CO2
kvoter. Som første land i verden vil Norge da få en bilpark som er CO2
nøytral, og det uten å øke avgiftene på drivstoff utover dagens nivå.
Ovennevnte beregninger er forelagt og godkjent av Statens
forurensningstilsyn.
NB: Staten krever allerede nå inn en CO2-avgift på kr. 1,27 per liter bensin
( 45 + 82 øre ), altså mer enn det som kreves for å få en CO2-nøytral
bilpark i Norge!
Hentet fra boken EGO-KODEN - egoaltruisme.
|
Kamuflert kommuneskatt fra elverkene.
De kommunale elverkene var tidligere organisert på lik linje med
kommunalt vann/avløp og renovasjon, det vil si at inntektene kun skulle
brukes til å dekke driftsutgifter og investeringer.
Eventuelt overskudd skulle fordeles til abonnentene i form av lavere
kraftpriser.
For en god del år siden overførte Oslo Lysverker 250 millioner til Oslo
Kommune. Dette var imot reglene, slik at pengene måtte tilbakeføres til
Oslo Lysverker som så fordelte pengene til abonnentene.
På 90-tallet ble reglene endret slik at de kommunale elverkene kunne
registreres som aksjeselskaper, og på den måten unngå å fordele
overskuddet til abonnentene.
I dag kan vi se stolte elverkssjefer som fordeler overskuddssjekker til
sine eiere; kommunene.
Disse inntektene kommer godt med i en slunken kommunekasse, men for
innbyggerne blir dette en ny og kamuflert kommuneskatt.
Vi ser også kraftselskaper som deler ut feite bonuser til sine ansatte.
Penger som abonnentene betaler inn i form av for høye kraftpriser og ikke
minst nettleie.
Hentet fra boken EGO-KODEN, egoatruisme.
|
Avgifter.
Dersom avgiftsnivået i
Norge er høyere enn i de land vi konkurrerer med, som for eksempel Danmark
og Sverige, vil det ha mange negative konsekvenser for vårt land.
Det blir dyrere å drive
næring i Norge og det blir dyrere å være forbruker.
Både næringslivet og
staten taper inntekter på at vi som kunder handler i de land det er billigst
– sånn sett er vi jo alle egoister.
Derfor bør staten
fastsette sine avgifter slik at vi kan konkurrere med våre naboland.
I denne sammenheng må A/S
Norge sees på som en bedrift som er i konkurranse med andre land, og det vil
være til berikelse for både staten og næringslivet om dansker og svensker i
stedet kom til Norge for å handle!
Det er vel snart 50 år
siden svenskene sist reiste til Norge for å handle margarin og sukker i
store mengder.
Nå er det på tide å snu
handlestrømmen!
Bilavgifter:
En stor del av familiens
budsjett går til bilrelaterte utgifter, og når norske bilpriser ligger
skyhøyt over bl.a. de svenske, bidrar også dette til høyere lønnsutgifter i
Norge enn nødvendig.
Den historiske grunnen
til de høye bilavgiftene i Norge var begrensede mengder av utenlandsk valuta
i etterkrigstiden.
I dag tjener Norge nesten
ubegrenset med valuta, men likevel har de høye bilavgiftene overlevd.
Er det fornuftig at f.
eks. en Nissan 350Z koster NOK 890.000,- i Norge mens svenskene får samme
bil for NOK 318.000,-?
I USA koster den forøvrig
USD 28.100,-!
En Volvo XC90 koster i
Norge NOK 894.000,- mens svenskene får den for NOK 428.00,-
En helt vanlig familiebil
i mellomklassen til kr. 334.000,- kan koste opp mot 90.000,- kroner i årlige
utgifter. Det viser eksempler fra en kostnadskalkyle satt opp av
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Velger man en bil til kr.
480.000,- blir utgiftene kr. 103.000,- per år.
Alle priser fra 2008
Det finnes ikke lenger
noen gode argumenter for disse høye bilavgiftene.
Henry Ford produserte
biler etter samlebåndsprinsippet for at alle skulle få råd til å kjøpe seg
en bil.
Også i dag setter
bilfabrikkene og de ansatte inn store resurser på å holde bilprisene på et
rimelig nivå.
Men så fort bilene kommer
til Norge mangedobler staten bilprisene uten selv å skru i en skrue!
Staten burde være fornøyd
med kun å legge på 25% MVA, og selv da tjener staten godt over det
bilfabrikkene selv tjener på å produsere bilen.
De høye norske
bilavgiftene er en hån overfor bilfabrikkene og deres ansatte som hver dag
kjemper for å holde bilprisene nede.
Med svenske bilavgifter i
Norge vil en teoretisk kunne redusere norske lønninger med brutto 70.000,-
kroner per år uten at kjøpekraften vil bli redusert.
Det vil gi Norge et mer
konkurransekraftig næringsliv, mens den offentlige sektor vil få disponere
disse midlene til andre viktige oppgaver enn til lønninger.
Det staten ”taper” på å
redusere bilavgiftene vil de mer eller mindre tjene inn igjen på lavere
lønnskostnader i den offentlige sektor, samt at et økende nybilsalg vil gi
nye inntekter – og samtidig fornye den gamle norske bilparken.
En del politikere hevder
at på grunn av de høye lønningene i Norge kan innbyggerne lett betale høyere
utgifter til bil, bensin og diesel, matvarer, etc., enn våre naboland.
Det er å snu saken på
hodet!
Det er
bl.a. det høye avgiftsnivået og de høye matvareprisene i Norge som er
årsaken til at Norge må ha høyere lønninger enn i våre naboland, og som er
med på å forverre vår konkurransesituasjon.
Hentet fra boken EGO-KODEN, egoatruisme.
|
BEDRE
KOMMUNEØKONOMI
Nasjonale resurser:
Nasjonale resurser som olje, gass
og vannkraft tilhører hele folket, men blir i dag skjevt fordelt mellom
landets kommuner.
I dag er det beliggenheten i forhold til
resursene som er avgjørende for hvilke kommuner som får nyte godt av disse
verdiene.
Kraftkommunene er i denne sammenheng kjent
for en god økonomi, med en standard på skole og eldreomsorg som mange andre
kommuner bare kan drømme om.
Likeledes får de kommuner som utpekes til
oljesentra for resursene i Nordsjøen og Barentshavet en stor økonomisk
fordel framfor andre kommuner.
I samme kategori kan nevnes opprettelse og
utflytting av statlige arbeidsplasser som bare et fåtall kommuner får ta del
i. Her utdeler staten økonomiske fordeler nærmest etter lottoprinsippet.
Derfor bør de kommuner som ikke får ta del i
våre felles resurser få en kompensasjon fra staten som står i et rimelig
forhold til de kommunene som er begunstiget.
Dette vil bidra til en mer rettferdig
fordeling av våre felles goder.
I de siste årene har Norge vært preget av en
meget rik stat og mange fattige kommuner.
Det skyldes blant annet en skjev fordeling
av skatteinntektene.
Dette kan løses ved at kommunene får beholde
mer av sine egne skatteinntekter.
I dag tar staten en for stor prosentandel av
de skattene innbyggerne betaler inn, slik at kommunene nærmest må gå på
tiggerføtter til staten for å få noen av sine egne penger tilbake til
viktige kommunale oppgaver som skole, helse, eldreomsorg, veier, osv.
Hentet fra boken EGO-KODEN, egoaltruisme
|
Støtte til næringslivet:
Statlig støtte til det
private næringsliv gjennom for eksempel Innovasjon Norge
(tidligere SND) virker
ofte mot sin hensikt.
Tildelingen er tilfeldig
( og personavhengig) og går som regel ut over de som allerede er etablert i
den aktuelle bransjen og som selv har bygget opp sitt firma med egne midler.
Man får en forverret
konkurransesituasjon satt i scene av det offentlige med offentlige penger.
Penger som de firmaer det går ut over tidligere har betalt inn i form av
skatt.
Det er mange eksempler på
uheldig konkurransevridning i denne sammenheng,
som da f. eks. Innovasjon
Norge bevilget 79 millioner kroner til oppstart av ny dørfabrikk i Årdal.
Fikk de andre norske
dørfabrikkene tilsvarende bevilgninger?
Pusnes i Arendal er et
annet eksempel.
Det er ikke statens
oppgave å forskjellsbehandle næringslivets forskjellige aktører, men heller
legge forholdene til rette for alle med lovforenklinger, mindre byråkrati og
skjemavelde, lavere avgifter, gunstige skatteavsetninger, osv.
Ifølge Avisenes
Nyhetsbyrå, januar 2008, koster det norske skjemaveldet næringslivet 50
milliarder kroner hvert år, og utgjør 2,6% av brutto nasjonalprodukt.
Av dette går over 32
milliarder bort i bokføring og regnskap. 85% av dette er igjen en følge av
norske regler, mens resten i hovedsak skyldes EU-regler.
Næringslivet gir altså
staten informasjon til en verdi av 50 milliarder kroner per år, uten å få
betalt en eneste krone for dette arbeidet.
Men staten er raskt ute
med straffegebyr skulle et eller annet skjema bli sendt inn noen dager etter
fristen!
I stedet for å gi støtte
til noen utvalgte bedrifter gjennom f. eks. Innovasjon Norge, eller
differensiert arbeidsgiveravgift, ofte i strid med EØS-reglene, bør staten
heller betale næringslivet for de oppgaver som de blir pålagt å utføre.
At staten betaler
næringslivet for konkrete oppgaver vil ikke være i strid med EØS-reglene.
Har Næringslivets
Hovedorganisasjon (NHO) sovet i timen?
Hvilke andre
organisasjoner utfører gratis arbeid for staten til en verdi tilsvarende
hele det norske helsebudsjettet?
Støtte til den 3dje
verden:
Som et av verdens rikeste
land må vi fortsette våre hjelpeprogrammer til den 3dje verden.
Vår støtte bør imidlertid
basere seg mer på hjelp til selvhjelp, enn passiv pengestøtte, slik at
landene på sikt får muligheten til å klare seg selv.
EU-landene bør kunne
klare seg uten de milliarder som de årlig mottar som bidrag fra Norge.
Behovet er større i den
3dje verden.
Hentet fra boken
EGO-KODEN, egoaltruisme.
|
DEN NORDISKE MODELLEN
Den nordiske demokratiske
samfunnsmodell med blandingsøkonomi er grunnlaget for vår velferdsstat. Den
har bidratt til at Norge er et av verdens beste land å bo i.
Men fortsatt er det store
mangler i vårt samfunn som dagens økonomiske modell har vanskeligheter med å
løse på en effektiv måte.
Grunnen er at den
sosialdemokratiske modellen blander inn sin fordelingsideologi (altruisme)
også når det gjelder statens inntektsside. Dette hemmer statens inntekter i
så stor grad at det ikke blir nok igjen til å løse statens viktigste
oppgaver på best mulig måte, som en god skole, god eldreomsorg, sykehus uten
lange ventelister, fattigdomsproblemet, osv..
Man utnytter ikke
innbyggernes etiske egoisme til å skape verdier ved å begrense den enkeltes
innsats med et demotiverende skatte- og avgiftsystem.
Følgende skatter/avgifter
må i denne sammenheng forandres/oppheves:
Progressiv beskatning.
I dag er systemet slik at
man kan betale mer i skatt enn det man har i skattbar inntekt.
Tidligere hadde man en
begrensning på 80%.
Ærlig talt, hvem vil
slite og jobbe siste del av året når en bare sitter igjen med for eksempel
10 øre av hver krone man tjener?
Kanskje 2 måneders ferie
i Syden hvert år vil være mer fristende?
For å øke folks
innsatsvilje vil en flat skatt være motiverende, f. eks. på 30%. En vil da
alltid sitte igjen med 70 øre av hver krone man tjener – også i november og
desember.
En som tjener fem ganger
mer enn en med gjennomsnittsinntekt vil betale fem ganger mer i skatt. Det
vil vel de fleste se på som et rettferdig skattesystem?
I tillegg bør alle,
uansett inntekt, kunne tjene kr. 100.000,- skattefritt.
Dette vil forenkle dagens
system når det gjelder hjemmehjelp, barnevakt, studenter, etc., og til en
viss grad vil det være med på å dempe fattigdomsproblemet.
Problemet med svart
arbeid vil bli redusert.
Dersom en innfører et
bunnfradrag for alle på kr.100.000,- vil de fleste av dagens fradragsposter
kunne avvikles.
Dette vil føre til mindre
skatteplanlegging og en enklere hverdag for ligningsetaten.
Det forutsettes samme
skatt ( 30% ) også på kapitalinntekter, og samme samlet bunnfradrag ( maks
100.000,- ).
Lønns- og
kapitalinntekter vil på denne måten bli behandlet likt.
De høye lederlønningene
er mye omtalt i media og er uforståelig for de fleste, men de høye
lønnstilleggene skyldes Norges progressive skattesystem.
Skal en
person med 90% skatt ha kr 100.000,- mer å rutte
med i året må lønnen heves med en million!
Ved en flat beskatning
vil de høye lønnstilleggene være uaktuelle, og bedriftene vil få lavere
lønnskostnader og mindre forskjell på de ansattes bruttolønn.
Siden fradragspostene i
inntekten begrenses vil en ikke lenger få rike nullskatteytere. De eneste
nullskatteytere vi får er personer med inntekt under 100.000,- kroner per
år. En rettferdig forandring med andre ord.
Den progressive skatten
har også vist sin urimelighet i andre land enn Norge.
Hvem husker ikke
forfatterinnen Astrid Lindgrens brev til Sveriges finansminister Gunnar
Streng etter at hun måtte betale 102% i skatt?
Hentet fra
boken EGO-KODEN - EGOALTRUISME.
|
|